top of page

חוסן ובריאות זה משחק ילדים!

רגשות שלי.png
הרגשות שלי פוסטר.png
הרגשות שלי פוסטר.png

רעיונות לשימוש בקלף הרגשות שלי

תוכלו להשתמש בקלף זה קלף ׳הרגשות שלי׳ נוצר כדי שתוכלו לעזור לילדים לזהות, לבטא, ולהבין את רגשותיהם באופן בריא.דרך שימוש בו, ילדים ילמדו להתמודד עם רגשות חיוביים ושליליים, לזהות מה מעורר אותם ויוכלו לפתח חוסן רגשי.בקלף תוכלו להשתמש בזמן המשחק, או מתי שתראו לנכון.שימו לב! הקלף לא חלק מהשלמת סידרה, אלא נועד לעזור לכם לפתח שיח סביב נושאי המשחק. מומלץ להשאיר את הקלף הזה קרוב אליכם בזמן שאתם משחקים, או לקחת אותו מהחפיסה בזמנים אחרים שאתם רוצים לנהל שיחה עם הילדים, ולתת מקום לשיח על רגשות כחלק משיח רגשי עמוק. בכל אחת מסדרות המשחק תוכלו להעזר בקלף ׳הרגשות שלי׳. 

1.משחק זיהוי רגשות
בקשו מהילד לבחור רגש ואז להסביר מתי הרגיש כך, האם היה לו נעים, 
איך היה רוצה להרגיש אם לא היה לו נעים, וחישבו יחדיו מה היה יכול
לעשות כדי להרגיש טוב יותר.

2. חיקוי רגשות
מחקים רגש מהקלף וכולם צריכים לנחש מהו. אפשר לפתח שיחה על 
מה מרגישים בגוף כאשר חווים רגש כזה או אחר. זה יעזור לילדים 
לזהות את הרגשות שלהם דרך היכרות עם התחושות בגוף.

3. בזמן ארוחת הערב/לפני השינה/ מתי שתבחרו
כל אחד בוחר רגש שהרגיש במהלך היום ומספר על כך.

4.בעיצומה של סערת רגשות

פתרון אמיתי למיגור מריבות בין אחים / בכי של ילד ועוד... כשילדכם עצוב/ משתולל/ מרביץ וכל התנהגות שהייתם רוצים לדבר איתו עליה ואינכם מצליחים הראו לו את לוח הרגשות, ההמלצה שלנו שהפוסטר של לוח הרגשות יהיה תלוי במקום גלוי בבית (על דלת הכניסה בתוך הבית למשל, בחדר הילדים/ משחקים) שאלו אותו איך הוא מרגיש עכשיו , בקשו ממנו להצביע על פרצוף שמזכיר לו איך הוא מרגיש/ הציעו לו רגשות. ספרו לו שלפעמים כשאנחנו לא מכירים את הרגשות שלנו זה עשוי לבלבל ואז אנחנו מתנהגים בדרך מסויימת ולא תמיד מבינים למה. למשל אם עכשיו רציתי לתת מכה לחבר או לאחי/אחותי זה כי אני כועס עךיהם אבל אני כועס עליהם כי אני מרגיש עלבון, נעלבתי, נפגעתי. כשהילד מזהה את הרגש תנו לו מקום לרגש , אימרו לו שאתם מבינים שהוא עצוב ונפגע אבל שאתם חושביםם. שהמטרה לא היתה לפגוע בו, שאלו איך הוא היה רוה להרגיש עכשיו(אולי שמח?) ואז שאלו אותו ״מה יגרום לו להרגיש ככה?״ נהלו את השיח לפי הרגש אותו הוא בוחר ומרגיש, משם זה רק יזרום.
והכי חשוב: שתמיד תתנו מקום  לרגש שלו, אל תבטלו אותו ויחד עם זאת, בזמן המתאים, תגרמו לו להבין שהוא גם יכול להרגיש אחרת. הוא זה שמחליט מתי ואיך.  

למה חשוב ללמד את הילדים על רגשות?

לרוב ננסה שלא להיות ברגש שקשה לנו לחוות אותו כמו: עלבון, תסכול, בדידות , דחיה הנחווים כרגשות שקשה לשאת אותם ולחוות אותם.
לכן, כדי לא לשהות בהם יעדיפו הילדים (וגם מבוגרים(-: ) , לקפוץ כמעט מיד לרגש שיותר קל להם לשאת.
בדרך כלל אלו יהיו רגשות של : כעס, זעם ,תוקפנות , תסכול ... רגשות שמרגיש לפעמים שיותר קל לבטא ולחשוף.
לרגשות אלו שמגיעים אחרי הרגש הראשוני ובעצם עוזרים להתעלם ממנו, אנו קוראים רגש שניוני.

חלק חשוב ומשמעותי בבניית החוסן הנפשי , הוא להצליח לשהות ברגשות ה-׳לא נעימים׳ ולא לברוח מהם לרגש שמרגיש יותר קל לשאת כי למשל שאני תוקף מישהו אני מניח שהוא זה שאשם ואני לא נמצא ברגש הראשוני שלי שאולי פגעתי בו ולכן הוא פגע בי ואני מרגיש אשם וגם פגוע , אם ישר אני אעבור לרגש השניוני אני מדלג בעצם על להרגיש אשמה וישר מאשים אותו .
לדוגמא:  ילדכם נעלב מהמורה או מחבר שיושב לידו ולכן הוא מפריע בשיעור. ייתכן ויעזור לו להבין שהוא פגוע עכשיו ומה שיעזור לו להירגע עשוי להיות לבכות כדי להוציא את העצב/העלבון, לדבר על זה ועוד.. 
בעזרת הרעיונות שהבאנו לפניכם תוכלו לעזור לילדים לזהות ואז לשהות קצת יותר זמן ברגש הראשוני וכך לבנות ולפתח חוסן נפשי אמיתי.
 

למה חשוב ללמד את הילדים על רגשות?

קלף הרגשות שלי

bottom of page