top of page

יש לי סוד
כך תסבירו לילדים בעזרת משחק הקלפים ׳בריא לי׳

מעבר להבניית התקשרות טובה ובטוחה, אלו ההמלצות שלנו על-מנת שתוכלו ללמד את ילדיכם על ההבדלים בין ׳סוד כייפי׳ ל׳סוד לא נעים׳ שלבו את ה דוגמאות והרעיונות שפה או תוך כדי משחק בקלפי ׳בריא-לי׳ או שתיזמו שיחה כזו בעזרת הסדרה ׳יש לי סוד׳. כמו כן, חשוב לציין ש׳סוד לא נעים׳ יכול גם להיות: ריב עם חברים, מישהו שמעליב אותם בגן או בבית הספר, שביקשו מהם להשתתף בחרם, שעושים עליהם חרם, ועוד דברים שחשוב שתדעו שעוברים על ילדיכם ביומיום ולא נעימים להם, פוגעים בהם, וכד׳ אם אתם חושדים שקרה להם משהו ואתם רוצים לשאול אותם באופן שלא יסגור אותם מלשתף אתכם, אנו ממליצות להתחיל לשחק במשחק וכשתגיעו לסדרה עצרו את המשחק והחלו לשאול שאלות סקרנות תוך כדי המשחק: :

1.אתם יודעים מה ההבדלים בין ׳סוד כייפי׳ ל׳סוד לא נעים׳? 

2.פעם קרה לכם שסיפרו לכם סוד כייפי או סוד לא נעים?
3.ספרו דוגמא שקרתה לכם שהייתם ילדים באופן מותאם כמובן.

תוכלו להמשיך בכך או תוך כדי משחק או בשיחה יזומה או ספונטנית בעזרת הסדרה דרך עוד מספר רעיונות מקצועיים שכתבנו כאן עבורכם: 

1.למדו את ילדיכם להיות קשובים לתחושות הגוף שלהם:

לפעמים כשיש משהו שמציק לנו, כמו סוד רע ,הוא עושה לנו לא נעים בגוף והוא יכול לתת לנו סימנים כגון:

הבטן כואבת או מתכווצת, הלב דופק מהר יותר ואולי באופן כללי יש לנו הרגשה פחות נעימה בגוף, אבל אנחנו לא יודעים בדיוק להגיד איפה.​הסבירו לילדיכם שאם הם מרגישים את התחושות האלו, רק אחת מהן או יותר, זה יכול להיות כמו סימן לכך שיש משהו שמציק בלב, ואז צריך לבוא ולספר לכם, כי ״אנחנו כהורים שלכם יכולים לעזור לכם ולשפר את התחושה בגוף וגם בלב״.​

2.משחק ודימיון -השימוש בדוגמאות לשיקולכם על-פי התאמה רגשית לילדכם.

דוגמה- ל׳סוד לא נעים׳ ול׳סוד כייפי׳ שילדיכם מכירים (משהו שדובר בבית כדוגמה, בין אם קרה להם או לחבר). נסו לשחק עימם במשחק הדימיון ובקשו מהם לבטא איך זה מרגיש בגוף כשהם מדמיינים את הסוד הרע לעומת איך זה מרגיש בגוף כשהם מדמיינים את הסוד הטוב. 

השתמשו בהרחקה- ספרו סיפור על ילד ששמר סוד רע ושמר סוד טוב, ושאלו את ילדיכם איך הם מרגישים בגוף. 

ציור- איך נראה סוד רע ואיך נראה סוד טוב / איך מרגיש סוד רע ואיך מרגיש סוד טוב. תוכלו גם לומר להם: ״אם יהיה לכם סוד רע, תוכלו גם רק לצייר לי אותו ואז אני אבין ואעזור לכם״.

מחקרים מראים שכאשר אנו מעלים משהו בדמיון (בין אם זה קרה במציאות ובין אם לא), אנחנו מרגישים את אותן תחושות כאילו זה קורה במציאות, רק באופן מעט יותר מוגן, תוך ההבנה שזה לא .באמת קורה כרגע ולכן אנחנו מוגנים לדבוק את תחושתינו​

3.עזרו להם לזהות ולהבין רגשות בעזרת קלף ׳הרגשות שלי׳

​“כשיש סוד שמרגיש שלא נעים לנו לשמור אותו, אנחנו יכולים להרגיש עצב, פחד, בלבול או כעס. אלה רגשות חשובים, כי הם אומרים לנו שמשהו לא בסדר.” 

4.ספרו סיפורים פשוטים- שמראים כיצד ילד שיתף את ההורים בסוד לא נעים, וזה עזר לו להרגיש טוב יותר או כיצד אתם כילדים שיתפתם את הוריכם והם עזרו לכם להרגיש טוב יותר.

5.  המציאו תרחישים יחד איתם כמשחק- לדוגמא: מישהו שאמר לילד לא לספר סוד לא נעים  ותשאלו: “מה היית עושה?”

6.שיח פתוח וחיזוק חיובי- עודדו את הילדים לספר דברים שמפריעים להם לדוגמא:

ביטחון בתקשורת - “בכל פעם שאתה מספר לנו משהו שמטריד אותך, אתה גיבור אמיתי!”

חיזוקים חיוביים- כאשר ילד משתף משהו קשה, כדי שירגיש בטוח לשתף גם בפעמים הבאות.

​​​הרעיון המרכזי והכי חשוב הוא שתצליחו להעביר לילדיכם את המסר שהם יכולים לשתף אתכם בכל הרגשה לא נעימה שלהם, כי הם יודעים שאתם כאן עבורם תמיד! תוכלו להשתמש במשפט כמו:

 

​​

“חשוב לנו שתדעו שאנחנו כאן תמיד בשבילכם,אתם אף פעם לא לבד. אם קורה משהו שמרגיש לכם לא נעים בגוף ו/או בלב שלך תדעו שאנחנו תמיד כאן כדי לעזור.”

חשוב ! אם אתם חושדים שעובר משהו על ילדכם ואינכם מצליחים לדעת מה מכל מיני סיבות, או לחלופין הם שיתפו אתכם בסוד לא נעים ואינכם יודעים כיצד להתמודד עם המידע, זה הגיוני ונורמלי. אנו ממליצות לכם לפנות בהקדם לאנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגי טיפולי בריאותיים המתמחה בילדים כי אם יש ספק-אין ספק! אלו המקומות הציבוריים שניתן לפנות אליהם במצבי פגיעה מינית בילדים.

*בקרוב נפרסם גם באתר המלצות לאנשי ונשות מקצוע המתמחים בטיפול בילדים במצבים אלו.

bottom of page