אני וחבריי
כך תסבירו לילדים בעזרת משחק הקלפים ׳בריא לי׳
מספר דרכים מומלצות כדי לעזור לילדיכם ליצור חברויות טובות, קבלת האחר והשונה, וכיצד לא להשתתף בחרם:
שיח והסברים- ממש כפי שכתבנו והסברנו לכם, הסבירו אתם לילדיכם. כפי שאתם יודעים שהם מסוגלים להבין.
דוגמא אישית- נסו להביא דוגמא אישית שלכם, איך פעם קיבלו אתכם למרות שהייתם היחידים בכיתה עם משקפיים, באתם לכיתה חדשה, ועוד. וגם מהצד השני: איך אתם קיבלתם מישהו שונה מכם ודאגתם לו, ועוד דוגמאות.
חיזוק חיובי- כשילדיכם התנהגו בכבוד לאחר, סיפרו לכם שהיה היום ילד עצוב בבית הספר, או כל דבר שמעיד על התחשבות באחר, שבחו אותם בפרטיות וגם בפני אחרים (לאחר הסכמה מהם כמובן).
איך תוכלו ללמד אותם כיצד לנהוג?
1.בנו תקשורת קרובה ובריאה ביניכם- משחק הקלפים ׳בריא-לי׳ יכול לעזור לזה גם כמשחק וגם כעזרה ללמידה ותקשורות על נושאים חשובים.
2.חיבור הדוגמאות לרגש- להשתמש בטבלת ׳הרגשות שלי׳ איך זה גורם להם להרגיש?, איך זה היה גורם להם להרגיש אם זה היה מופנה כלפיהם? בידקו איתם אם הם מבינים למה דוגמאות שנתתם הם דוגמא לחרם.
3.אל תחכו עד ש..- אין צורך לחכות שיהיה חרם בכיתה כדי לשוחח על כך. בעזרת קלפי המשחק ״בריא-לי״, תוך כדי משחק וגם לא בזמן משחק, לפתח שיח על כל נושא שתרצו.
4.הנגשה - בגיל שתחליטו שמתאים לתת לילדיכם טלפון סלולרי חכם (עם גישה לרשתות החברתיות כגון וואטסאפ ועוד) כדאי לעשות עם ילדיכם חוזה כתוב מראש, אותו תוכלו להסביר לו. ילדיכם לא יודעים כיצד להתנהל עם טלפונים חכמים אם לא היה להם מעולם, ואולי גם לא עם טלפונים בכלל. למשל: הם יכולים להתקשר הרבה פעמים לאותו הילד אם הוא לא עונה, הם יכולים להתקשר להורים או לכתוב להם, לפתוח קבוצות וואטסאפ רק עם ילדים מסויימים, לשלוח מדבקות עם מלל מעליב, ועוד. לכן, הקפידו שהכל יהיה כתוב בחוזה ביניכם, וכמובן לעבור איתם וללמד אותם על הטלפון.
זיכרו! הסלולרי הוא שלכם ההורים! אתם קניתם אותו, אתם משלמים עליו והוא שלכם.
לכן אתם יכולים וצריכים להסתכל בטלפון מתי שתחליטו. זה לא ממקום מציצני, אלא ממקום שמוודא שאין דברים שילדיכם לא מבינים ועשויים לפגוע בהם ו/או באחרים, בגלל שזה חדש עבורם. ועם הזמן, ככל שתסמכו עליהם יותר, כמובן שיוכלו לזכות בפרטיות שלהם גם בטלפון הסלולרי - להרגשתכם והחלטתכם.
מצאו את הדרך שלכם לנסח את החוזה ולהנגיש את ההסכם לילדיכם.
כאן תוכלו לראות הסכם לדוגמא שנעשה לפני מספר שנים, כשבנה הבכור של שלי היה בן 8.5:
הסכם ׳טלפון סלולרי חכם׳ לדוגמא
דוגמאות לשימוש בקלפי המשחק ׳בריא-לי׳ עם דוגמאות לשיח יזום, לנוחיותכם בשני מצבים:
1.שיח תוך כדי המשחק
2.שיח שאתם יוזמים בנושא חברים , חרם ועוד מתוך סיטואציה שקרתה ו/או רצון שלכם ללמד ולהסביר
הסבר עם הקלף ׳לא נשאיר ילדים בצד׳- תוכלו לשאול את ילדכם מה זה אומר בעיניהם "לא להשאיר ילדים בצד"?, האם קרה פעם שראית מישהו משחק לבד? שאלו אותם מה לדעתם יוכלו לעשות במצב כזה?
תוכלו לבקש מהם לשתף בסיפור מהגן או מבית הספר שבו מישהו נשאר לבד, ודברו על איך אפשר לשפר את המצב.
הסבר עם הקלף ׳כולנו דומים אבל שונים׳- איך לדעתך אנחנו שונים אחד מהשני? האם יש משהו שמיוחד בך שאתה גאה בו? איך נוכל לכבד אנשים שלא דומים לנו?
תוכלו לבקש מהם למצוא משהו ייחודי ונעים על כל אחד במשפחה או בקבוצה.
הסבר עם הקלף ׳עזרה לחברים׳- שאלו אותם איך הם יכולים לעזור לחברים שלהם, ובמה? בררו האם קרה שהם עזרו למישהו גם אם הוא אינו חבר? תבדקו איתם איך זה גרם להם להרגיש.
תחשבו יחד עם הילד על דרכים שבהן הוא יכול לעזור לאחרים בבית הספר או בגן.
הסבר עם הקלף ׳לא נעשה חרם׳- חשוב להסביר לילדים שגם אם הם לא יזמו את החרם, אבל הם לוקחים בו חלק, זה גם נחשב לעשות חרם. בידקו איתם מה זה חרם לדעתם? הסבירו למה זה חשוב לא להרחיק ילדים מקבוצה, והכי חשוב: מה הם יכולים לעשות כדי למנוע חרם. למשל: לספר לכם/ למבוגר אחראי אחר שהם סומכים עליו, ועוד.
ישנם ילדים שלא מכירים את כל סוגי החרמות. נצלו את הקלף כדי ללמד אותם על סוגי החרמות דרך משחק תפקידים או שאלות ותשובות. למשל, מה תעשו כאשר:
ילד בכיתה אומר לא לדבר עם ילד אחר או לשחק איתו? יצירת "חוקי קבוצה" שמטרתם להרחיק ילד מסוים.
מדברים לא יפה על אחד מהילדים בכיתה .
דוגמאות נוספות אפשריות:
לא להזמין ילד.ה או מספר ילדים למסיבת יום הולדת .להתרחק מילד.ה מסויימים בהפסקות בבית הספר.
לסרב לשתף.קבוצות וואטסאפ שבהן יש ילדים שמודרים במתכוון.כתיבת תגובות שליליות ברשתות החברתיות.
הפצת תמונות פוגעניות או תוכן מביך על ילדים. איסור על התכתבות / מענה לטלפונים לא מוכרים.